Varanasi, we zijn er!

17 oktober 2011 - Varanasi, India

Met een joekel van een backpack op onze rug en schoudertassen met waterflessen om onze schouder stappen we de taxi in die ons naar het treinstation bij Agra Fort brengt. Het is acht uur 's avonds op zondag en na 1,5 dag Agra gaan we dan eindelijk naar onze bestemming toe: Varanasi! Agra was indrukwekkend. Het fort was nog veel mooier dan die in Delhi, en de Taj Mahal slaat natuurlijk alles. Gewoon absolute perfectie, ik kan er niet meer over zeggen! We gingen er zondagmorgen half 6 naar toe omdat het dan rustig is. Wegens wat, ahum, stoelgangproblemen, voelde ik me helaas niet helemaal top waardoor ik de helft van de tijd op de prachtige wit-marmeren bankjes moest gaan liggen om weer wat kleur in mijn gezicht te krijgen, maar met uitzicht op de Taj Mahal kun je alles aan.

Na de Taj Mahal besloten we naar een markt te gaan die in het boekje werd beschreven als 'levendige volksmarkt'. Het bleek een enorme sloppenwijk te zijn, waarin we constant werden achtervolgd door horden uitgemergelde kinderen met pluizige haren en opdringere rickshaw drivers. We hadden pas 1,5 uur later weer afgesproken met onze driver, het waren de langste 1,5 uur van mijn leven. De armoede is zo vreselijk om te zien. We voelen ons zo schuldig. Met de waarde van onze camera kunnen zij een jaar leven, of misschien wel langer. Maar als je er eentje een banaan geeft komen er meteen 50 anderen naar je toe. Waar leg je de grens? Het ergste is nog dat ze je op een gegeven moment gaan irriteren, en dan reageer je geirriteerd. Terwijl je hun gedrag zo goed kan begrijpen. Het is echt aangrijpend en lastig voor je geweten.

Onze Duitse medereizigsters vertrokken zondag om 2 uur om met onze driver verder te reizen. Erg jammer, we hebben inmiddels het gevoel dat we elkaar al jaren kennen. Maar we zullen elkaar zeker weer ontmoeten, dat staat vast! Zij vertrekken naar zuid India, Kerala, waar ze vooral even gaan uitrusten na het hectische Noord India.

Vanochtend kwamen we aan in Varanasi. Ruim 2 uur later dan gepland, maar met deze vertraging hebben we nog geluk vertelt iemand ons later. Vaak loopt het op tot 3 uur, heel gebruikelijk. We gaan bij riksja driver naar het project en worden heel erg lief ontvangen. Een rondleiding door de kliniek, het schooltje en dan gaan we naar onze kamer om uit te rusten. Onze kamer bestaat uit een betonnen vloer, een bed met twee matrasjes van 5 cm dik en twee grote gaten in de muur. Hmm. Maar goed, we overleven het wel! Inmiddels alles een beetje ingericht, en dan is het te doen. Na het uitpakken zitten we samen op bed en komt alles er even uit, de spanning, vermoeidheid en indrukken van de afgelopen dagen. Iedereen zegt wel dat de eerste maand lastig is en dat je je thuis zult missen, maar hoe dat voelt realiseer ik me nu pas echt. Als we genoeg afleiding hebben gaat het wel, maar zodra je alleen op je kamer zit en even niets te doen hebt is het lastig. Maar het komt goed! De komende weken zullen we gelukkig wat structuur in ons leven krijgen, en kunnen we eindelijk wat doen!

Nog wat leuke weetjes:

- Het is hier spotgoedkoop, maar daar wen je zo snel aan. Internet is 40 cent per uur, maar als het 50 cent is zoeken we naar een ander tentje. Ergens uit eten gaan is ongeveer 2 euro per persoon en onze kamer zal ons waarschijnlijk 2,50 euro per persoon per nacht gaan kosten. Hoezo low budget..

- We hadden hiervoor nog weinig koeien gezien, maar nu stikt het ervan! En daarom ook ooooveral koeienvlaaien.. Nog niet ingestapt gelukkig, maar die dag gaat ongetwijfeld komen.

- Overal in Varanasi lopen sadhu's, religieuze bedelaars die leven van donaties en op straat mediteren. De meesten hebben nog wel iets van een lendendoek aan maar niet allemaal.

- Wij verbaasden ons over het aantal homoseksuelen hier in India, maar nu blijkt dat mannen elkaars handen vasthouden, elkaar aaien en knuffelen als teken van vriendschap. Voor vrouwen wordt dit niet goedgekeurd. En homoseksualiteit is uit den boze.

- Er is hier een restaurant waar je pizza kan en spaghetti kan eten! Het wordt ons dipjes-restaurant, voor als we het even niet meer zien zitten en troostvoer van thuis nodig hebben.

Nou lieve allemaal, bedankt nog voor de reacties. Ik ga nu wat foto's uploaden, hoop dat dat lukt! Anders ergens deze week! Hoop dat alles goed met jullie gaat.

Veel liefs,

Nienke

1. Laura:
    Lieve Nienke,
    Wat ben ik toch onder de indruk van alles dat je tot nu toe hebt meegemaakt, en je bent er nog niet eens een week!
    Ik hoop dat je snel went aan het leven daar en ik wens je veel sterkte met alles! Zondag had ik grieks gekookt voor de familie, ik vond het heel jammer dat je er niet bij was!
    Hou je taai meid, ik denk veel aan je!
    Kusjes,
    Laura
  2. Liesbeth & Frits:
    Hee lieve Nienke,

Geluukig ben je nu in Varanasi. Wat heb je al veel beleefd en gezien in die paar dagen. Nu kun je wat gaan betekenen voor de arme kinderen, dat zal je zeker goed doen. Doe rustig aan in het begin.
    Ben heel benieuwd hoe het werken in Varanasi zal verlopen.
    Veel liefs,
    mama.
  3. Milou:
    17 oktober 2011
    Jeeeej ik heb je blog gevonden en jeetje wat heb je al veel meegemaakt! Fantastisch om te lezen.
    Ik kan me voorstellen dat er ontzettend veel op je afkomt, maar zo te horen ga je er heel knap mee om. En anders kun je inderdaad altijd nog pizza of spaghetti eten als troost ;)
    Ik ben heel benieuwd hoe de komende dagen zullen zijn, als het project écht gaat beginnen.

Zorg goed voor jezelf en neem je rust.
    Hele dikke knuffel, Milou
  4. Anneke:
    18 oktober 2011
    Lieve Nienke,

Wat super om over je eerste ervaringen in India te lezen! Volgens mij konden jullie meteen in de nieuwe en, nu nog vreemde, nieuwe cultuur duiken :) Geniet van alles wat jullie doen, ben verbaasd over wat je ziet, ruikt, voelt en eet! Over een paar weken voelt het allemaal veel gewoner....! :)

Veel liefs uit Tanzania,
    Anneke
  5. Merrit:
    18 oktober 2011
    lieve Nienke,
    wat schrijf jij mooi en boeiend. wij volgen je in je verhalen en voelen de verwondering met je mee. als je je eenzaam voelt is het misschien goed om te gaan schrijven, ook om dingen te verwerken en bepaalde dingen te kunnen relativeren. wij hopen echt dat je een mooie tijd gaat hebben en dat het je geeft waar je op hoopte. weet in ieder geval dat we je berichten met grote belangstelling volgen. Denken aan je! Liefs Casper, Merrit
  6. Neef Paul:
    19 oktober 2011
    Hey Nienke! Wat een gave verhalen al! Echt heel stoer dat je ervoor hebt gekozen om dit te doen. Ik kan je alleen maar heel veel succes wensen met het eten daar in India, aangezien ik daar zelf afgelopen week ook een leuke ervaring mee heb gehad.. Succes daar en geniet ervan!

Groeten uit Singapore,
    Neef Paul
  7. Elsbeth:
    20 oktober 2011
    Lieve Nien,

Wat super hoe je het allemaal doet!!! Wat zou je je rot gevoelt hebben met die "darmprobleempjes" maar zodra je aan het eten gewend bent, kan je alles aan!
    Ik ben ontzettend trots op je en kan niet wachten totdat er weer een nieuw verhaal op je site staat!!!
    Denk aan je!!!
    Veel kussen en veel liefs Elsbeth
  8. Wendelien:
    20 oktober 2011
    hee lief nichtje van me, wat schrijf jij leuk zeg!! Ik zie het allemaal helemaal voor me!! Ik kan me voorstellen dat het best heel heftig allemaal is en ik kan me ook helemaal voorstellen dat je dan je thuis zo nu en dan extra mist. Zou ook gek zijn als het niet zo zou zijn. Ik kan je uit betrouwbare bron vertellen dat jouw lieve mama jou ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg mist, maar het vooral zo goed van je vindt dat je het zo superstoer doet!! En ik sluit me erbij aan. Geweldig voor je dat je dit allemaal mee mag maken, veel succes en plezier verder weer en tot ene volgende keer! dikke zoen van Wendelien en ook van Cees natuurlijk
  9. Wendelien:
    21 oktober 2011
    lief meisje,
    Nog even een berichtje erachter aan want ik sprak vanmiddag oma en zij had gisteren op de laptop van Harm al jouw verhalen gelezen. En ze vond het helemaal geweldig!! Ik moest jou van haar een heeeeeeeeeeele dikke zoen geven, smmmmmmmmak, voel je 'm?? dag lief meisje! van mij ook een zoen natuurlijk! Wendelien
  10. Matthijs:
    22 oktober 2011
    Ha Nienke,
    Wat leuk om je verhalen te lezen, je schrijft erg leuk en boeiend!!
    snap je gewetensnood erg goed! Veel succes met alles!
    Maak er de tijd van je leven van!!

Groetjes Matthijs